26 maja, 2022

Więcej
Bezpłatna Dieta + Dziennik
00
godzin
10
minut
00
sekund

Tylko Teraz!

BEZPŁATNIE

Jesteś rodzicem małego dziecka i przed Tobą ten jakże fascynujący, ale zarazem mocno stresujący czas, jakim jest rozszerzanie diety dziecka? Przeczytaj, aby dowiedzieć się, co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz rozszerzać dietę swojego dziecka. W tym tekście odpowiem na najczęstsze pytania rodziców, jakie pojawiają się na tym etapie rozwoju malucha.

Kiedy zacząć rozszerzanie diety?

Między 17 a 26 tygodniem życia dziecka. Nie ma potrzeby się śpieszyć. Warto, aby dziecko było gotowe do pobierania pokarmu stałego i było nim zainteresowane, najczęściej dzieje się to pod koniec tego okresu. Posiłki najlepiej podawać między karmieniem mlekiem i bardzo stopniowo ograniczać jego ilość, obserwując na ile dziecko najada się pokarmami stałymi. Nie podajemy stałych posiłków gdy dziecko jest bardzo głodne, ponieważ nie będzie mieć wtedy ochoty na eksperymenty jedzeniowe. Będzie chciało zjeść swój pewniak, jakim jest mleko.

Rozszerzanie diety dziecka w pigułce

Od czego zacząć rozszerzanie diety i co podać jako pierwsze?

Nie ma tu sztywnych reguł. Zazwyczaj w pierwszych dwóch tygodniach zaczynamy od warzyw i owoców, wprowadzając stopniowo różne produkty zbożowe jak kasze, makarony. Po pierwszych 2-3 tygodniach można wprowadzać np. mięso czy jaja.
Dobrze jest zapisywać, co dziecko już dostało do jedzenia, aby tworzyć dzienniczek smaków dziecka oraz wyłapać ewentualnego winowajcę – jeśli u dziecka pojawi się alergia (obserwacja to słowo klucz)

Jaką ilość dziecko powinno zjeść?

Dziecko samo powinno regulować swój apetyt i zjadane ilości. Rodzic powinien podać odpowiedni i zbilansowany posiłek, natomiast to ile dziecko zje, zależy od jego potrzeb i głodu. Ilość zjadanego przez dziecko jedzenia zawsze budzi dużo stresu w rodzicach. Czy aby nie za mało, czy nie za dużo dziecko zjadło? Spokojnie! Do pierwszych urodzin podstawowym pokarmem dziecka jest mleko i nie ma sztywnych reguł opisujących jaką porcję dziecko powinno zjeść. Kontroluj przyrosty masy ciała na siatkach centylowych.

Kiedy wprowadzić produkty, które mogą dziecko uczulić?

Po 26 tygodniu życia dziecka nie musimy odwlekać podawania produktów, takich jak zboża zawierające gluten, jajka, nabiał, orzechy. Na początku wprowadzajmy je stopniowo i w małych ilościach. Pamiętajmy przy tym, że nawet jabłko czy marchewka mogą dziecko uczulić. Opóźnienie podania produktu potencjalnie alergizującego nie zmniejszy ryzyka powstania alergii. Zbyt długie odwlekanie (po 1 r.ż.) może nawet przyczynić się do mniejszej tolerancji danego alergenu przez organizm.

Co jeśli dziecko się zadławi?

Dziecko w okresie rozszerzania diety ciągle uczy się radzić sobie z trudniejszymi konsystencjami. Uczy się pobierania pokarmu, żucia, połykania. Na tym etapie może pojawić się odruch krztuszenia się i jest on zjawiskiem dość powszechnym. Natomiast zadławienie to już dużo poważniejszy problem. Warto znać podstawowe zasady pierwszej pomocy u dziecka, również w przypadku zadławienia i przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa. Dziecko nawet jeśli go nie karmimy łyżeczką, powinno być pod czujną obserwacją rodzica (dzieci mogą dławić się w ciszy). Nie powinno być karmione w bujaczkach i leżaczkach, a jeśli nie siedzi jeszcze samodzielne, można go trzymać na swoich kolanach – chodzi o postawę możliwie pionową. Ważne jest również podawania dziecku produktów w odpowiedniej dla jego wieku konsystencji, formie i wielkości.

Rozszerzanie diety dziecka w pigułce

Co do picia podczas rozszerzania diety dziecka?

Woda, woda i jeszcze raz woda! Do 12 miesiąca życia nie zaleca się podawania soków. Wodę proponujemy do każdego posiłku, ale to normalne, że dziecko na początku nie będzie umiało się nią nawodnić. Do roczku główną funkcję odżywczą i nawadniającą pełni mleko mamy i/lub mieszanka mleczna. Towarzystwa naukowe nie zalecają podawania soków w tym czasie. Dlaczego nie? Sok to mieszanka wody z cukrem z niewielką zawartością witamin (chyba że przygotujemy świeżo wyciskany sok w domu). Więc lepiej podać owoc. Dodatkowo proponując dziecku sok, uczymy je preferencji słodkich smaków. Później może być nam trudno powrócić do wody. Możemy za to podawać wodę smakową przygotowaną w domu z cytryną, dodatkiem malin, arbuza. Będzie to ciekawa alternatywa dla dziecka.

Moje dziecko nie ma zębów, czy to znaczy, że może jeść tylko papki?

Dziecko radzi sobie z rozcieraniem pokarmów za pomocą podniebienia, języka i dziąseł. W ten sposób nie poradzi sobie z trudniejszymi konsystencjami jak np. kawałki orzechów, liście szpinaku, ale doskonale uda mu się rozdrobnić gotowaną różyczkę brokuła lub plaster pomidora. Musisz również wiedzieć, że między 7 a 9 miesiącem życia dziecka rozwija najintensywniej funkcja żucia. Dobrze, aby w tym okresie dziecko dostało do jedzenia coś, co nie jest papką.

Czego nie podawać podczas rozszerzania diety dziecka?

Uważaj na produkty, którymi dziecko może się zatruć i którymi dziecko może się zadławić. Do takich nieodpowiednich dla dziecka pokarmów należą między innymi:
• surowe mięso
• surowe jajka
• liście np. szpinaku w całości
• okrągłe produkty: jak całe winogrono, pomidorki koktajlowe
• twarde produkty jak: kawałki jabłka (również jabłko w ćwiartki!), całe orzechy, kawałki surowej marchewki

Ile posiłków podawać podczas rozszerzania diety dziecka?

W pierwszych dwóch miesiącach rozszerzania diety będą to 2 posiłki plus przegryzka. Jednak przez pierwszy tydzień zacznij od jednego posiłku. Dla dziecka to nowa sytuacja, dla jego układu pokarmowego również. Pozwólmy organizmowi się oswoić z czymś innym niż mleko. Po pierwszych dwóch miesiącach najlepiej, aby były to 2-3 główne posiłki oraz 1-2 przegryzki. Pamiętaj! Posiłek to zaproponowanie jedzenia w odpowiedniej dla jego apetytu porze, a nie jego zjedzenie przez dziecko.

BEZPŁATNY EBOOK „10 produktów, które warto wprowadzić do diety DZIECKA w czasie rozszerzania DIETY”.

Zostaw komentarz