Ćwiczenia do wykonania

Ćwiczenie 1 – zastanów się nad swoim złym nawykiem, który chcesz zmienić. Wypisz na kartce, jaki jest jeden konkretny powód, dla którego potrzebujesz zmiany, może być to np. podjadanie lub za duża dawka węglowodanów na Twoim talerzu, kontra chęć zmniejszenia ilości niepotrzebnych kalorii lub zastąpienie ich warzywami. Czasem nawyki osiągają punkt krytyczny i jego zmiana jest koniecznością, od której zależy Twoje zdrowie lub nawet życie. Jeśli tak nie jest, cieszę się, że udało Ci się trafić na mój program, zanim byłoby za późno na zmianę.

Ćwiczenie 2 – zastanów się w drodze obserwacji swojego codziennego zachowania, czym jest dla Ciebie „wskazówka”, „zwyczaj” oraz „nagroda” w pętli nawyku, którą chcesz wyeliminować ze swojego życia.

Wskazówką dla nawyku może być wszystko, co go wyzwala. Wskazówki najczęściej należą do następujących kategorii: lokalizacja, pora dnia, inni ludzie, stan emocjonalny lub działanie bezpośrednio poprzedzające nawyk. Na przykład każdego dnia o godz. 14:30 możesz mieć ochotę na czekoladę po obiedzie lub za każdym razem, gdy znajdujesz się w pobliżu szuflady z przekąskami, masz ochotę na jedną z nich. Sygnał ten mówi mózgowi, aby przeszedł w tryb automatycznego przetwarzania i aby oprzeć się wskazówce musi dokonać wielkiego wysiłku. Dlatego też podążania za nią, aż do osiągnięcia satysfakcji, czyli w tym przypadku przyjemności z jedzenia.

Zwyczaj w nawyku jest najbardziej oczywistym elementem, czyli zachowaniem, które chcesz zmienić (np. podjadanie) lub wzmocnić (np. wchodzić po schodach zamiast windy lub pić wodę zamiast jeść przekąski).

Nagroda jest powodem, dla którego mózg decyduje wykonać wszystkie kroki do osiągnięcia przyjemności. Nagroda zapewnia pozytywne wzmocnienie pożądanego zachowania, zwiększając prawdopodobieństwo, że ponownie wytworzysz to zachowanie w przyszłości. Nagrodą może być wszystko: od czegoś namacalnego (np. czekolada), do czegoś niematerialnego (np. pół godziny telewizji).

Ćwiczenie 3 – wpisz nowy zwyczaj, który ma zmienić dotychczasowy (negatywny) i tym samym zmienić Twoją pętlę nawyku na bardziej korzystną!

Nowy zwyczaj: Podjadanie, ale wyłącznie zdrowych przekąsek w postaci orzechów bądź stała walka i wyeliminowanie kompletnie podjadania na rzecz np. picia wody lub wykonania kilku przysiadów za każdym razem, gdy najdzie nas ochota na małe co nieco.

Facebook Komentarze