10 czerwca, 2022

Więcej
Bezpłatna Dieta + Dziennik
00
godzin
10
minut
00
sekund

Tylko Teraz!

BEZPŁATNIE

Chcesz wiedzieć, co zamiast cukru możesz zastosować do osłodzenia herbaty, kawy czy deseru? W takim razie zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem. Przedstawiamy w nim zamienniki cukru, które uczynią dany napój lub posiłek słodszym, nie sprawiając jednocześnie, że znacznie zwiększy się jego kaloryczność. Jedną z przyczyn wielu mniej lub bardziej niebezpiecznych chorób, takich jak cukrzyca, dolegliwości krążeniowe, nadwaga i otyłość, jest nadmierne spożywanie cukru. Jeśli chcesz uniknąć negatywnego wpływu tego niepozornego składnika na stan zdrowia swojego i najbliższych osób, zobacz już dziś, czym zastąpić cukier!

Co to są słodziki?

Co to jest słodzik? To zamiennik cukru, który zazwyczaj charakteryzuje się mniejszą kalorycznością niż tradycyjny cukier. Słodzik bywa też słodszy w smaku. Istnieją dwa rodzaje tego typu produktów: intensywne substancje słodzące i poliole.

Intensywne substancje słodzące są słodsze niż sacharoza i mogą mieć pochodzenie syntetyczne lub naturalne. Sztuczne słodziki wyrabia się w procesie syntezy chemicznej, zaś naturalne powstają z roślin. Do intensywnych substancji słodzących należy m.in. aspartam.

Poliole zaś są substancjami słodzącymi o pochodzeniu naturalnym. Co ciekawe, te zdrowe zamienniki cukru zapobiegają pojawieniu się próchnicy, cechują się też mniejszą liczbą kalorii od zwykłego cukru. Do polioli zaliczamy np. ksylitol. Tego typu słodzik zamiast cukru to dobry wybór dla osób dbających o zdrowie i sylwetkę.

Jakie zamienniki cukru?

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytania, czym zastąpić cukier i dlaczego akurat dane produkty będą odpowiednie, czytaj dalej. Zdrowy zamiennik cukru niejedno ma imię. Poznaj więc wszystkie mniej kaloryczne niż cukier substancje słodzące, by wybrać te odpowiednie dla siebie.

Ksylitol

Zastanawiasz się, jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru? Trudno wyróżnić konkretny produkt, jednak na pewno za jeden z najlepszych zastępników cukru można uznać ksylitol, czyli substancję pozyskiwaną z kory brzozy. Posiada ona o 40% mniej kalorii niż zwykły, biały cukier oraz niski indeks glikemiczny (IG=8). Jej słodkość jest bardzo bliska słodkości tradycyjnego cukru. W sklepach znajdziesz ksylitol w formie proszku. Ten zdrowy zamiennik cukru nadaje się do posłodzenia kawy lub herbaty oraz przyrządzenia domowego ciasta. Pamiętaj jednak, by nie dodawać go w zbyt dużych ilościach, ponieważ może on wówczas wpłynąć przeczyszczająco na organizm i przyczynić się do pojawienia się nieprzyjemnych problemów żołądkowych.

Erytrytol

Co zamiast cukru oprócz ksylitolu? Polecamy także erytrytol, który naturalnie występuje w niektórych pyłkach kwiatowych i owocach. Masowo wytwarza się go natomiast w procesie fermentacji glicerolu. Erytrytol zalicza się do grupy związków chemicznych, w której znajduje się również ksylitol. Mimo że jego wygląd do złudzenia przypomina cukier, to nie jest on tak samo słodki. Erytrytol niemalże nie ma kalorii (w 100 g substancji jest tylko 20 kcal), a jego indeks glikemiczny jest zerowy. Ten słodzik zamiast cukru powinny spożywać osoby przebywające na diecie bezcukrowej i diabetycy. Ksylitol bowiem nie podnosi poziomu glukozy.

Stewia

Inny zdrowy zamiennik cukru to stewia, czyli pochodząca z Ameryki Południowej roślina, która zawiera znikomą liczbę kalorii, a mimo to cechuje ją o wiele większa słodkość od cukru. Stewię możesz kupić w formie suszonej, sproszkowanej, płynnej lub w postaci tabletek. Osłodzisz nią herbatę oraz przygotujesz z jej pomocą deser.

Lukrecja

Co zamiast cukru oprócz powyżej wymienionych substancji? Polecamy również lukrecję, która podobnie jak stewia jest o wiele słodsza od tradycyjnego cukru. Lukrecja ma formę żółtych wewnątrz drewienek. Posłodzisz nią napoje oraz użyjesz jako składnika domowych wypieków. Zaskakujące jest to, że lukrecja – mimo że służy do słodzenia – spowalnia rozwój próchnicy i powstawanie kamienia nazębnego.

Aspartam

Niskokaloryczny i zdrowy zamiennik cukru to również aspartam. Stosujące go osoby najczęściej nazywają go po prostu słodzikiem. Znajdziesz go w produktach spożywanych przez diabetyków oraz osoby dbające o sylwetkę i będące na diecie odchudzającej. Aspartam należy do najdokładniej przebadanych pod względem bezpieczeństwa stosowania substancji słodzących.

Mamy nadzieję, że przedstawione powyżej opisy zamienników cukru ułatwią Ci wybór odpowiedniej dla siebie substancji słodzącej. Pamiętaj, by przed zakupem jakiegokolwiek słodzika czy też innego produktu zapoznać się z jego składem. Chętnie wybierany cukier brązowy czy trzcinowy oraz wszelkie słodkie syropy raczej nie należą do niskokalorycznych i zdrowych zamienników białego cukru. Dlatego chcąc zadbać o swoje zdrowie i sylwetkę, nie decyduj się na nie, ale na wymienione powyżej w artykule produkty. Jeśli uwielbiasz słodycze i szukasz ich zdrowszych, mniej kalorycznych wersji, koniecznie sprawdź nasz e-book Na słodko i bez cukru.

Zostaw komentarz